Elektrifierade isbanemaskiner lyfter försäljningen
Efter att ha utfört service och underhåll av isbanemaskiner i många år bestämde sig delägarna för att
utveckla en egen produkt. Med kunskaper från branschen visste de exakt hur en riktigt bra isbanemaskin
skulle se ut och fungera. Den elektriska drivlinan var däremot en utmaning som höll på att riskera hela
projektet. Tack vare ett nära samarbete med ETP kunde den första produkten färdigställas på rekordtid.
– En perfekt is är produkten som vi säljer där alla system måste fungera tillsammans, förklarar Jörgen Åström, VD på Zamboni Europa. Utöver en perfekt hantering av isen behöver en isbanemaskin drivegenskaper som gör den lätt att manövrera, något som inte är helt enkelt med tanke på underlaget och fordonets tyngd.
Från service till egen tillverkning
Det var inte självklart att Zamboni Europe skulle bli en del av världens ledande tillverkare av isbanemaskiner för fem år sedan. Då hette företaget Izomaskin och arbetade uteslutande med service och underhåll. På företaget fanns bara tre anställda då Jörgen en dag lyfte fram idén att tillverka egna maskiner:
– På stående fot bestämde vi oss för att tillverka en egenutvecklad isbanemaskin. Vi visste precis hur den skulle konstrueras. Den skulle ha elektrisk drivlina med enkel och direkt styrning för en helt ny förarupplevelse, förklarar Jörgen.
– Jag minns dagen som igår, fortsätter Jörgen. Det var den 12:e juni, så produktnamnet kändes givet. Det nya produktnamnet blev 612.
Drivlina och styrsystem – en tuff utmaning
Arbetet med den första prototypen kom i gång snabbt, men drivlinan var en utmaning.
– Vi visste exakt hur vi ville att det skulle kännas att köra maskinen och vilken kraft som behövdes. Men det var svårt att få de elektriska delarna att fungera tillsammans. Var för sig var de bra, men för att skapa en säker och effektiv lösning behövde vi extern kompetens, förklarar Jörgen.
Efter några inledande försök med olika leverantörer blev de rekommenderade att kontakta ETP, vilket enligt Jörgen blev nyckeln till framgång. Grundmodellen omfattar sju motorer: en i varje hjul samt ytterligare motorer för snöskruv, snötransport samt hydraulik. Varje motorenhet är fullt optimerad för sin uppgift i systemet. Med en modulär grundkonstruktion kan drivlina och funktioner enkelt anpassas för olika ändamål.
För att säkerställa utvecklingsarbetet byggde ETP upp ett eget elskåp i sin huvudanläggning i Partille, strax utanför Göteborg. Här testades komponenter och system för att allt skulle kunna levereras med full precision direkt till kund.
– Vi ville ha en helt unik lösning och programmering av styrsystem är inte en enkel uppgift, fortsätter Jörgen. Som tur var kunde ETP lösa detta med hjälp av sitt systerföretag Mobile Integrator. Vi fick direktkontakt med dem och de utvecklade styrsystemet exakt som vi ville ha det.
Inom loppet av ett år gick företaget från idé till färdig fungerande produkt. Försäljningen lät inte vänta på sig.
Råd till dig som ska elektrifiera
Att elektrifiera en drivlina kräver djup kunskap om både komponenter, system samt säkerhetsföreskrifter och lagar.
– Om jag ska ge ett gott råd till dig som står inför situationen att elektrifiera drivlinan, prata med en expert, framhåller Jörgen. Det är en sak att köpa in komponenter, det kan du göra hur enkelt som helst på webben. Att få delarna att fungera säkert och effektivt med varandra, det är en helt annan sak. Gör rätt från början och lägg din tid på att fundera ut egenskaperna för din produkt – hur snabbt den ska gå, hur ofta den ska användas och hur den ska monteras. Låt sedan andra fundera ut den bästa och säkraste designen för din drivlina.
– Vi ser en mycket ljus framtid för våra isbanemaskiner, avslutar Jörgen. Kvalitet och kunskap lönar sig alltid. Och vi är otroligt tacksamma för all expertkunskap vi fått från ETP.
Isbanemaskin 612 drivlina
Nyckelkomponenter
Kundvärden
- Förbättrad försäljning
- Kunskapsöverföring
- Kortad time-to-market
Läs mer
- Zamboni isbanemaskiner
- Produkt 612
- Mobile Integrator