Blue Pac installeras på större lastbilar och driver påbyggnationen som i vanliga fall körs på lastbilens tomgångskörning.
Till exempel:
Vi brukar prata om den effektiva körtiden vilket är den tid då ett arbete utförs i form av en rörelse. Det som avgör längden på den effektiva körtiden är hur tungt arbetsmomentet är, vilket mäts i hydrauliskt tryck och flöde över tid. En kranförares arbetsdag brukar innebära cirka tre till fyra timmars effektiv körtid beroende på arbetsuppgift, vilket man klarar med två batterimoduler. För att en sopbil ska kunna komprimera avfall en hel dag brukar det räcka med en batterimodul. Konsultera med din påbyggare om ditt behov.
Cirka 15 till 20 liter per arbetsdag för en sopbil.
Cirka 20 till 30 liter per arbetsdag för en kranbil.
Motormodulen innehåller laddare som startar automatiskt när man ansluter en sladd mellan vägguttag och motormodul. Ladduttag är av helt vanliga anslutningar av typen: CEE 3-Fas. 400VAC. 16A.
Du bör räkna med 6 till 8 timmars laddningstid för att ladda ett batteripaket från 0% till 100%. Det är dock sällan batteriet är helt slut vilket gör laddningstiden kortare.
I motormodulen så inkluderas 1 till 2 laddningsenheter. Önskar man snabbladdning så inkluderas ett externt laddningsskåp som installeras på lastbilens depå, alternativt på lastbilens chassi i mån av plats. Effekten på snabbladdare bestäms i samråd med kunden. Maximal snabbladdning från 0 till 100% sker på 1h.
Att ladda via generatordrift är inget vi förespråkar. Med en generator så måste energin passera flera komponenter med sina egna energiförluster. Detta ökar i sin tur den totala bränsleförbrukningen mer än vad som sparas från PTO-driften. Kan man däremot utnyttja bromsenergin från lastbilen med godkännande från lastbilstillverkare så är det något vi stöder.
Det är även värt att notera att man vid vanlig laddning kan använda sig av elektricitet från rena källor som sol, vind och vatten i stället för lastbilens bränsle.
Ja, det går att ladda systemet under användning med laddningssladden inkopplad.
Laddströmmen brukar räcka till för att hålla batteriet fulladdat under körning tack vare naturliga pauser i körcykeln. Lastbilens laddare till startbatteriet är också kopplad i 3-fas-handsken för Blue Pac så det laddas samtidigt.
Vårt system är ett helt separat system som går att använda oberoende från den konventionella motorn. Skulle det behövas så kan påbyggnationen alltså köra på dess diesel/gas-drivna PTO utan att påverka Blue Pac.
Systemet är uppbyggt att klara alla typer av klimat och väder i temperaturer från -20 C° upp till +45 C°.
De robusta modulerna är anpassade för att klara av ett tufft nordiskt klimat med regn, snö och salt men även varma sommardagar. Modulerna är täta och skyddar elektroniken från vattenskador, och tack vare automatisk uppvärmning på vintern kan Blue Pac användas året runt med minimalt underhåll från operatören.
Elmotorn är på 32 kW med kapacitet upp till 45 kW. Det maximala arbetsmomentet i form av hydrauliskt tryck och flöde är 340 Bar och 80 L/min under korta stunder.
Vi använder Litium-jon-batterier av typen Litium-järnfosfat vilket brukar benämnas LiFePO4. Fördelarna med LiFePO4 är att det är en beprövad och säker kemi. Batteriet övervakas av ett avancerat säkerhetssystem för att optimera livslängden och skydda systemet från att missbrukas. Systemet har en förväntad livslängd på 5 till 10 år beroende på användningsgrad.
För påbyggnationer som kräver snabba rörelser med stor variation rekommenderas en variabel hydraulikpump. I de fall då påbyggnationen jobbar med en konstant hastighet rekommenderas en fast hydraulikpump.
Systemet är modulbaserat med olika alternativ att välja bland. Motorlådan innehåller styrelektronik och motor med 2 standardalternativ på motorstorlekar.
Batterilådan är på 23,5kWh 96V 230Ah. Man kan även välja att nyttja flera batterilådor vilket ger ytterligare 23,5kWh per batteri, dvs. 47kWh, 70kWh osv.
Vi har konstruerat lådorna för att passa på alla sorters chassi-ramar och yttermåtten går inte ändra på.
Hela systemet är konstruerat för att vara lätt att använda och installera.
Allt kablage kommer med färdiga kontakter vilket gör det till ett Plug and Play-system.
Modulerna är utrustade med fästen som passar perfekt med lastbilens ram för snabb montering och arbetet ska inte behöva ta mer än en dag.
En PLC i motormodulen kommunicerar med lastbil och påbyggnation via CAN BUS, alternativt så skickas digitala styrsignaler till en extern I/O-modul i hytten.
Vi har haft service-vänlighet som en prioritering när vi konstruerat systemet. Systemet är egentligen service-fritt men vi rekommenderar ändå att man låter en certifierad servicetekniker se över systemet en gång årligen. Själva servicearbetet tar sällan längre än 30 minuter.
Vi säljer Blue Pac till påbyggare, lastbilsleverantörer och påbyggnadsleverantörer.
Kontakta en av våra Blue Pac säljare så hjälper vi er.
Med nära 50 års erfarenhet av att utveckla lösningar för mobila maskiner vet vi vad som krävs för att lyckas. Tillsammans med ETP blir omställningen enkel och lösningen bättre. Kontakta eller följ oss för att få veta mer.